Jak się zameldować w Austrii?

Jak się zameldować w Austrii?

Jak się zameldować w Austrii?

Meldunek w Austrii jest obowiązkowy dla osób planujących rozpoczęcie pracy lub dłuższy pobyt – niezbędny wniosek otrzymamy w we właściwym urzędzie meldunkowym.

Kto musi zameldować się w Austrii?

Obywatele Unii Europejskiej mają prawo do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium innego kraju UE. Zgodnie z panującymi przepisami każdy obywatel może przebywać w innym państwie członkowskim, jednak nie dłużej niż trzy miesiące – potrzebny jest do tego wyłącznie dowód tożsamości.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku dłuższego pobytu lub podjęcia zatrudnienia – tutaj obowiązują już przepisy danego kraju. Na terenie Austrii rozpoczynając pracę należy się zameldować

Taki obowiązek mamy także w przypadku, gdy:

  • zatrzymujemy się w Austrii na okres dłuższy niż 3 miesiące,
  • zmieniamy miejsce zamieszkania na terenie Austrii, 
  • tymczasowo zmieniamy miejsce pobytu.

Meldunek musimy zgłosić w odpowiedniej placówce w przeciągu 3 dni od przyjazdu na teren Austrii – dotyczy to także członków rodziny. W tym celu należy zgłosić się do najbliższego urzędu miasta, gminy czy też magistratu znajdującego się najbliżej naszego obecnego miejsca pobytu. Jeżeli jesteśmy w Wiedniu, powinniśmy się udać do urzędu pełniącego nadzór nad dzielnicą (Bezirk), w której się znajdujemy. Możemy dokonać meldunku na stałe bądź zgłosić wyłącznie pobyt czasowy – będzie miało to wpływ na to, jak będziemy rozliczyć się z podatku w Austrii.

Jeżeli nie spełnimy obowiązku meldunkowego grozi nam kara w wysokości 726 €. W przypadku, jeśli sytuacja ta powtórzy się – wysokość kary wzrośnie do 2180 €. 

W innym artykule opisaliśmy, jak uniknąć podwójnego podatku w Austrii zostając rezydentem w tym kraju.

Wymeldowanie w Austrii

Wyprowadzając się z mieszkania w Austrii musimy niezwłocznie zgłosić ten fakt do urzędu w którym się zameldowaliśmy. Mamy na to 3 dni, od opuszczenia miejsca zamieszkania, a niedotrzymanie tego terminu może skutkować nałożeniem kary finansowej (jej wysokość jest taka sama jak w przypadku braku meldunku).
W Austrii do zameldowania, przemeldowania czy też wymeldowania posługujemy się jednym i tym samym formularzem – wystarczy jedynie zaznaczyć czy chodzi nam o AN-meldung (zameldowanie), UM-meldung (przemeldowanie) czy AB-meldung (wymeldowanie) i wprowadzić odpowiednie dane. Warto o tym pamiętać, ponieważ ma to wpływ na naszą rezydencję podatkową, i może wpłynąć na przyszłe rozliczenia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ  Czy rozliczenie podatku z Austrii jest obowiązkowe? Kto musi to zrobić?

Sprawdź także, czy rozliczenie podatku z Austrii jest obowiązkowe.

Pracowałeś za granicą i szukasz pomocy w rozliczeniu podatku? 

Skontaktuj się z nami – nowoczesnym biurem rachunkowym. Działamy na rynku od 2002 i przez ten czas zdobyliśmy niezbędne doświadczenie pozwalające nam maksymalnie skrócić czas oczekiwania i uzyskać najkorzystniejszy finansowo zwrot podatku z Austrii. Zatrudniamy również ekspertów posiadających ogromną wiedzę z dziedziny prawa podatkowego takich krajów jak Holandia, Niemcy, Czechy, Norwegia czy Belgia. Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, co pozwala osiągać nam doskonałe rezultaty i oferować najwyższą jakość usług. Jesteśmy do Twojej dyspozycji i chętnie odpowiemy na Twoje pytania – dołącz do grona naszych zadowolonych klientów. Zapraszamy – „Biuro Borsuk”.

Aby zamówić dokumenty, należy wypełnić poniższy formularz:

    Klikając “Wyślij”, potwierdzasz, że przeczytałeś, zrozumiałeś i zgadzasz się z Regulaminem serwisu i Polityką Prywatności