Jak się zameldować w Austrii?
Meldunek w Austrii jest obowiązkowy dla osób planujących rozpoczęcie pracy lub dłuższy pobyt – niezbędny wniosek otrzymamy w we właściwym urzędzie meldunkowym.
Kto musi zameldować się w Austrii?
Obywatele Unii Europejskiej mają prawo do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium innego kraju UE. Zgodnie z panującymi przepisami każdy obywatel może przebywać w innym państwie członkowskim, jednak nie dłużej niż trzy miesiące – potrzebny jest do tego wyłącznie dowód tożsamości.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku dłuższego pobytu lub podjęcia zatrudnienia – tutaj obowiązują już przepisy danego kraju. Na terenie Austrii rozpoczynając pracę należy się zameldować.
Taki obowiązek mamy także w przypadku, gdy:
- zatrzymujemy się w Austrii na okres dłuższy niż 3 miesiące,
- zmieniamy miejsce zamieszkania na terenie Austrii,
- tymczasowo zmieniamy miejsce pobytu.
Meldunek musimy zgłosić w odpowiedniej placówce w przeciągu 3 dni od przyjazdu na teren Austrii – dotyczy to także członków rodziny. W tym celu należy zgłosić się do najbliższego urzędu miasta, gminy czy też magistratu znajdującego się najbliżej naszego obecnego miejsca pobytu. Jeżeli jesteśmy w Wiedniu, powinniśmy się udać do urzędu pełniącego nadzór nad dzielnicą (Bezirk), w której się znajdujemy. Możemy dokonać meldunku na stałe bądź zgłosić wyłącznie pobyt czasowy – będzie miało to wpływ na to, jak będziemy rozliczyć się z podatku w Austrii.
Jeżeli nie spełnimy obowiązku meldunkowego grozi nam kara w wysokości 726 €. W przypadku, jeśli sytuacja ta powtórzy się – wysokość kary wzrośnie do 2180 €.
W innym artykule opisaliśmy, jak uniknąć podwójnego podatku w Austrii zostając rezydentem w tym kraju.
Wymeldowanie w Austrii
Wyprowadzając się z mieszkania w Austrii musimy niezwłocznie zgłosić ten fakt do urzędu w którym się zameldowaliśmy. Mamy na to 3 dni, od opuszczenia miejsca zamieszkania, a niedotrzymanie tego terminu może skutkować nałożeniem kary finansowej (jej wysokość jest taka sama jak w przypadku braku meldunku).
W Austrii do zameldowania, przemeldowania czy też wymeldowania posługujemy się jednym i tym samym formularzem – wystarczy jedynie zaznaczyć czy chodzi nam o AN-meldung (zameldowanie), UM-meldung (przemeldowanie) czy AB-meldung (wymeldowanie) i wprowadzić odpowiednie dane. Warto o tym pamiętać, ponieważ ma to wpływ na naszą rezydencję podatkową, i może wpłynąć na przyszłe rozliczenia.
Sprawdź także, czy rozliczenie podatku z Austrii jest obowiązkowe.
Pracowałeś za granicą i szukasz pomocy w rozliczeniu podatku?
Skontaktuj się z nami – nowoczesnym biurem rachunkowym. Działamy na rynku od 2002 i przez ten czas zdobyliśmy niezbędne doświadczenie pozwalające nam maksymalnie skrócić czas oczekiwania i uzyskać najkorzystniejszy finansowo zwrot podatku z Austrii. Zatrudniamy również ekspertów posiadających ogromną wiedzę z dziedziny prawa podatkowego takich krajów jak Holandia, Niemcy, Czechy, Norwegia czy Belgia. Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, co pozwala osiągać nam doskonałe rezultaty i oferować najwyższą jakość usług. Jesteśmy do Twojej dyspozycji i chętnie odpowiemy na Twoje pytania – dołącz do grona naszych zadowolonych klientów. Zapraszamy – „Biuro Borsuk”.
„Biuro Borsuk” to jedno z najdłużej działających biur rozliczeń zagranicznych w Polsce. Zaczynaliśmy w 2002 roku oferując usługi dla osób z tzw. czerwonym paszportem, początki były trudne, jadnak dzięki nim zbudowaliśmy solidne fundamenty. Nasze bogate, dwudziestoletnie doświadczenie, pozwala świadczyć nam usługi na najwyższym poziomie.