Z doświadczenia wiemy, że sprawy urzędowe rodzą wiele wątpliwości. Nie inaczej jest w przypadku zwrotu podatku z zagranicy, a także współpracy z naszym biurem. Na przestrzeni lat słyszeliśmy już wiele pytań – w tym miejscu postanowiliśmy odpowiedzieć na te, które padały najczęściej. Mamy nadzieję, że poniższy tekst okaże się pomocny i pozwoli rozwiać niepewności!
Kto może ubiegać się o zwrot podatku z zagranicy?
Warunkiem do tego, aby liczyć na zwrot pieniędzy, jest przede wszystkim legalna forma zatrudnienia. Co więcej, nadpłata należy się wtedy, gdy z wynagrodzenia pracownika były potrącane zaliczki na poczet podatku dochodowego. Dodatkowo o zwrot podatku z zagranicy mogą ubiegać się również pracownicy, którzy korzystają z ulg oraz odliczeń podatkowych.
Warto jednak mieć świadomość, że każde państwo ma swój własny system podatkowy i inne zasady rozliczania, stąd też powyższe informacje należy traktować bardzo ogólnie.
Czy chcąc ubiegać się o zwrot podatku, należy przygotować specjalne dokumenty?
Tak, podobnie jak w przypadku rozliczania z polskim urzędem skarbowym, tak i zagraniczne organy wymagają dostarczenia odpowiedniego pliku dokumentów. Aby móc złożyć deklarację i liczyć na zwrot podatku z zagranicy, należy przygotować roczną kartę podatkową lub odcinki z wypłaty, które dostaje się od pracodawcy na koniec roku podatkowego.
Są to podstawowe dokumenty potrzebne do rozliczenia – warto mieć świadomość, że urzędy skarbowe mogą wymagać również innych, dodatkowych druków. Szczegółowe informacje, jakie papiery musisz przygotować poczytasz na poszczególnych podstronach:
Kraj | Dokumenty niezbędne do rozliczenia |
Austria | Lohnzettel (L16) lub odcinki z wypłaty |
Belgia | Loonfiche 281.10, Loonbrief lub Individuele Rekening |
Czechy | POTVRZENI |
Holandia | Jaaropgave (Jarograf) lub Salarisy (odcinki z wypłaty) |
Niemcy | Lohnsteuerbescheinigung lub Abrechnung |
Szwecja | KU-10 / KU-13 lub KU-14 w przypadku świadczeń socjalnych |
- zwrot podatku z Austrii,
- zwrot podatku z Belgii,
- zwrot podatku z Czech,
- zwrot podatku z Holandii,
- zwrot podatku z Niemiec,
- zwrot podatku ze Szwecji.
Co zrobić w przypadku, gdy nie posiadasz dokumentów od pracodawcy?
Wiele klientów zastanawia się nad tym, czy wciąż mogą ubiegać się o zwrot podatku w momencie, gdy pracodawca nie dostarczył potrzebnych do rozliczenia dokumentów.
Warto wiedzieć, że nie jest to duży problem – jeśli nie otrzymałeś od pracodawcy karty podatkowej czy odcinków z wypłat, poinformuj o tym naszego konsultanta, który postara się uzyskać dokumenty za Ciebie. Średni czas uzyskania dokumentów do rozliczenia to 3 tygodnie, dotyczy Belgii, Holandii oraz Niemiec.
Jak długo czeka się na zwrot podatku z zagranicy?
To zależy od kraju, w którym się pracowało. Średni czas oczekiwania na nadpłatę podatkową wynosi od 3 do 6 miesięcy od momentu dostarczenia deklaracji podatkowej do Urzędu Skarbowego.
Czas ten może wydłużyć się również w przypadku konieczności naniesienia poprawek (korekta zeznania podatkowego) czy też dosłania dodatkowych dokumentów.
Powierzając sprawy rozliczeniowe naszym specjalistom, każdy klient może liczyć na poprawne złożenie zeznania, co może przyspieszyć zwrot podatku. Co więcej, jesteśmy w stałym kontakcie z urzędnikami, przez co na bieżąco mamy wgląd w Twoją sytuację.
Ile może wynieść zagraniczny zwrot podatku?
To również zależy. Do czynników decydujących o wysokości zwrotu zaliczyć można:
- wysokość dochodu,
- okres zatrudnienia,
- status rezydencji podatkowej,
- możliwość skorzystania z ulg podatkowych,
- klasę podatkową,
- wysokość odprowadzanych zaliczek przez pracodawcę,
- rok podatkowy.
Czy rozliczanie się za granicą jest obowiązkowe dla każdego?
Jest to uzależnione od prawa podatkowego w danym państwu, a także przynależności do określonej klasy podatkowej w przypadku Niemiec. W większości przypadków rozliczenie się z urzędem jest obowiązkowe – niezależnie od okresu zatrudnienia czy wysokości osiąganych dochodów.
Nawet jeżeli rozliczenie nie jest obowiązkowe, wciąż warto zainteresować się tym tematem – bardzo często zwroty podatku są bardzo korzystne dla osób, które dobrowolnie składają zeznanie podatkowe do urzędu skarbowego.
Czy możliwe jest odzyskanie podatku w pełnej wysokości?
Tak, pod warunkiem, gdy zarobki nie przekroczyły kwoty wolnej od podatku lub pozwalają na to ulgi podatkowe.
Gdzie przelewany jest zwrot podatku?
Wpływu środków z tytułu nadpłaty podatkowej można oczekiwać na wskazane przez siebie konto bankowe – swoje lub osoby zaufanej. W przypadku Holandii przelew jest możliwy wyłącznie na konto podatnika.
Co grozi za nierozliczenie się z zagranicznym urzędem?
Najczęściej można liczyć się z karą administracyjną. W zależności od kraju stawki mogą się różnić – zdarza się jednak, że kwoty te sięgają kilkuset czy nawet kilku tysięcy euro, stąd też warto rozliczyć wszystkie zobowiązania w terminie.
Ile lat podatkowych wstecz można rozliczyć?
- Polska pozwala na rozliczenie do 6 lat wstecz.
- Austria oraz Holandia pozwalają na rozliczenie do 5 lat wstecz.
- Niemcy pozwalają na rozliczenie do 4 lat wstecz.
- Belgia i Czechy pozwalają na rozliczenie do 3 lat wstecz.
Możliwość rozliczenia 3, 4, 5 a nawet 6 lat wstecz nie oznacza, że możemy rozliczać się np. raz na 4 czy 5 lat. Oznacza to tylko, że rozliczenie z Niemiec wysłane np. 4 lata po uzyskaniu dochodów zostanie przyjęte przez zagraniczny urząd skarbowy. W przypadku nieterminowego rozliczenia zagraniczny urząd skarbowy może naliczyć karę od 300€ wzwyż.